The Circle: een film met stof tot nadenken

share

Veel weten is goed, maar is alles weten beter? Een film over privacy en zijn limieten, dat is The Circle. Met topacteurs als Emma Watson en Tom Hanks lagen mijn verwachtingen hoog en ik moet toegeven, het heeft me niet teleurgesteld! Het plot zat zo goed in elkaar. Het is een soort film waar je achteraf nog gaat over nadenken. Met sociale media weten we alsmaar meer over elkaar. Waar je bent, wat je doet, wat je voorkeuren zijn, waar je woont, … Telkens gaan bedrijven en overheid een stap verder om ons te controleren. Wat vroeger een inbreuk was op de privacy, is intussen een normaliteit. We willen ook steeds meer met de wereld delen. Ik bedoel maar, ik ben zelf blogger en deel ook best veel op dit platform. In feite is die informatie toegankelijk voor iedereen. Maar waar trek je de grens? Dat kan een interessant debat opleveren.

Het verhaal?

Een jonge vrouw, Mae Holland genaamd, wordt ingehuurd voor een functie bij internetbedrijf ‘The Circle’. Het bedrijf linkt persoonlijke gegevens van klanten aan elkaar middels hun universele systeem, waardoor gebruikers een volledig eigen online identiteit krijgen in een tijd van beschaving en transparantie. Deze aanpak blijkt minder rooskleurig te zijn wanneer persoonlijke data in de verkeerde handen terecht komt. [Wikipedia]

Voor mij krijgt deze film een 9/10, werkelijk de moeite waard om een keertje te bekijken.

Geef een reactie

